Matic Dolinar, mr. pharm.
Početna >Imunoblog >Zanimljivo > Stres i imunološki sustav kod srednjoškolaca i studenata

Stres i imunološki sustav kod srednjoškolaca i studenata

Vrijeme adolescencije donosi sa sobom velike fizičke i emocionalne promjene. Iznenadne oscilacije hormona i brz fizički razvoj s brojnim testovima u školi, sportskim aktivnostima, zabavama, noćnim životom, leptirićima u trbuhu, prepiranjima s roditeljima i sl. znače neprestan stres za tijelo, a to jako oslabljuje imunološki sustav i povećava podložnost organizma nastanku i razvoju različitih infekcija koje mogu uzrokovati prehladu ili gripu. Nisu međutim samo srednjoškolci često izloženi stresu – tu su i studenti i odrasli kojima studij s ispitima, kolokvijima i vježbama, odnosno posao s brojnim projektima i drugim zahtjevima među glavnim uzročnicima stresa.

Što dakle možemo učiniti da bismo ojačali imunološki sustav da bude otporan na sve nabrojene promjene?

1. Dovoljno spavanja

Ispitivanja pokazuju da nedostatak sna ima jednak učinak na tijelo kao fizički stres. Adolescentima je dnevno potrebno od 9 do 10 sati sna. Njihov prirodni ciklus spavanja razlikuje se naime od onoga kod odraslih jer razina melatonina, hormona, koji regulira bioritam, postiže vrhunac dva sata kasnije nego kod odraslih, kojima je dnevno potrebno od 7 do 9 sati sna. To znači da adolescent koji se probudio u 7 sati osjeća jednak umor kao odrasla osoba koja je ustala u 5 sati.

2. Odgovarajuća prehrana

Pravilna prehrana od vitalne je važnosti kod očuvanja i jačanja imuniteta. Preporučuje se konzumiranje svjetlozelenog lisnatog povrća bogatog vitaminima (prvenstveno vitaminom C), mineralima i antioksidantima. Voće s debljom ljuskom, npr. kruške i jabuke, dobar je izvor vlakana, a jagode su izuzetno bogate vitaminom C. Kao izvor bjelančevina, minerala i zdravih masti tu su orašasto voće i sjemenke, koji su bogati cinkom, a cink je nužno potreban imunološkom sustavu. Integralni proizvodi kao što su smeđa tjestenina, smeđa riža, integralni kruh itd. sadrže ugljikohidrate, koji su odličan i dugotrajan izvor energije. Preporučuje se također unos ribe jer su izvrstan izvor bjelančevina i zdravih masnoća.

Neka svako nenajavljeno ispitivanje u školi ili naporan trening košarke budu samo još jedan neškodljiv kamenčić u bogatom mozaiku svakodnevice.

3. Redovita tjelesna aktivnost

30 minuta redovite tjelesne aktivnosti svaki dan od velikog je značaja u jačanju imunološkog sustava. Fizička aktivnost naime poboljšava prokrvljenost tijela i time putovanje obrambenih stanica imunološkog sustava po tijelu.

4. Opuštanje

Opuštanje jedanput na dan u obliku meditacije, joge i vježbi disanja blagotvorno je i djeluje smirujuće na žičani sustav te smanjuje razinu stresa i imunološki odgovor na njega. Neki stručnjaci preporučuju i redovito posjećivanje saune jer pomaže u uklanjanju stresa, snižava krvni tlak, pomlađuje i čisti kožu te povoljno utječe na čitav organizam.

Djeca, srednjoškolci, studenti, odrasli, starije osobe – stres je jedna od napasti suvremenoga vremena koja se jednostavno ne može izbjeći. Prijeti nam i onda kada najmanje očekujemo. Zato je dobro pokušati uvažavati gore navedene prijedloge koji jako povećavaju otpornost našega imunološkog sustava na sve tegobe koje vrebaju na nas sa svih strana. Neka svako nenajavljeno ispitivanje u školi ili naporan trening košarke budu samo još jedan neškodljiv kamenčić u bogatom mozaiku svakodnevice.

Dodatak prehrani Imunoglukan P4H® ne smiju koristiti bolesnici s presađenim organima. Bolesnici koji su na terapiji imunosupresivima mogu uzimati Imunoglukan P4H® samo nakon savjetovanja s liječnikom. Preporučene dnevne doze ne smiju se prekoračiti.

Dodatak prehrani nije nadomjestak ili zamjena uravnoteženoj prehrani.